کد خبر : 969
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 13:48

ایلام از استان‌های موفق در اجرای طرح حدنگاری است

ایلام از استان‌های موفق در اجرای طرح حدنگاری است

به گزارش ایلام۲۴؛ «حسن بابایی» عصر امروز، در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در  دادگستری ایلام با بیان اینکه تا کنون سه درصد اراضی کشاورزی استان ایلام تثبیت شده است ، اظهار کرد:  این آمار برای استان بسیار پایین است، چون در استانی مانند بوشهر این آمار به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایلام۲۴؛

«حسن بابایی» عصر امروز، در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در  دادگستری ایلام با بیان اینکه تا کنون سه درصد اراضی کشاورزی استان ایلام تثبیت شده است ، اظهار کرد:  این آمار برای استان بسیار پایین است، چون در استانی مانند بوشهر این آمار به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

وی گفت: استان ایلام از حیث حدنگاری در کشور کارنامه موفقی داشته و جزو استان‌های برتر در سطح کشور است و از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت عرصه های ملی استان بیش از ۹۰ درصد این اراضی دارای حدنگاری هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه تسریع در تعیین تکلیف پلاک هایی که در کمیسیون رفع تداخل مطرح هستند از جمله‌ اولویت‌های اصلی سازمان ثبت اسناد کشور است، ادامه داد: در استان ایلام مسئولان جهاد کشاورزی استان در رفع تداخلات اراضی اهتمام ویژه یی داشته باشند تا پلاک‌های رفع تداخل اراضی کشاورزی استان سریعاً در سامانه ثبت شوند.

معاون قوه قضاییه ادامه داد: یکی از موانع اجرای سریع حدنگاری اراضی کشاورزی در چند سال اخیر تفاسیر متعدد در خصوص قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است که لازم است در قوانین و آیین‌نامه‌ها بازنگری شود که در این زمینه شرحی به کمیسیون قضائی مجلس ارائه شده که با اصلاح این قانون و ابلاغ طرح امنیت غذایی به دستگاه‌های ذیربط تسریع در صدور اسناد کاداستر اراضی زراعی محقق شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به تشکیل شورای مصلحین در استان مرزی ایلام،گفت: باید تلاش کرد تا فرهنگ سازی لازم در این خصوص انجام گیرد که طرح دعوا کمتر شده و از این شورا برای حل اختلافات بیشتر استفاده کرد و نهایت تلاش را داشته باشیم بحث اختلافات مردم بدون توسل به مراجع قضایی انجام گیرد و به طور قطع در استانی مانند ایلام نی توان این‌مهم را به بهترین‌نحوه ممکن اجرایی کرد.

بابایی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور و با توجه به وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی موجود مردم  در این شرایط می طلبد مسئولان با حضور میدانی در بین‌مردم مسائل و مشکلات آنان را تا پیگیری حصول نتیجه انجام دهند .

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در این خصوص بازدید و بازرسی های میدانی بسیار مهم بوده که مدیران باید جهادی وار تلاش در صدد رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

عمران علی‌محمدی ،رئیس کل دادگستری ایلام نیز در این نشست گفت: شورای رهنمون قضایی استان در جهت بهبود کیفیت فعالیت های قضایی و در راستای تحقق عدالت در سطح استان است.

وی  با اشاره به راه اندازی شورای رهنمون قضایی در استان گفت: شورای رهنمون قضایی استان در جهت بهبود کیفیت فعالیت های قضایی راه اندازی شده تا گامی دیگر در راستای تحقق عدالت در سطح استان برداشته شود.

رئیس دادگستری ایلام گفت:استفاده از ظرفیت ریش سفیدان، معتمدین، بزرگان، شوراهای حل اختلاف و…سبب پیشگیری از وقوع جرم می شود.

علی‌محمدی  با بیان اینکه با بازدیدهای مستمر از واحدهای قضایی، کیفیت خدمات رسانی به مردم و مراجعین دو چندان می شود افزود: همچنین در سه ماهه  گذشته امسال ۱۱ بازدید از زندان ها، ۱۲ جلسه جهت حل مشکلات استان و هفت جلسه شورای قضایی وانجام یک هزار و ۱۹۲ مورد ملاقات عمومی و… صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با انجام ملاقات های عمومی ۵۷ درصد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف به سازش منجر شده و طبق هدف گذاری انجام شده تلاش خواهیم کرد این میزان تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

علی محمدی با بیان اینکه یکی از برنامه های خوبی که برای اولین بار در سطح کشور در ایلام استان تدوین و اجرا شده طرح تشکیل شورای رهنمون قضایی استان بوده افزود: در این طرح ۱۰ جرم اول استان از حیث فراوانی و ۱۰ خواسته حقوقی استان از حیث فراوانی شناسایی شده و در قالب یک کتابچه ۷۴ صفحه ای گردآوری شده در اختیار قضات استان قرار گرفته و قضات را در رسیدگی به پرونده ها در  استان کمک می کند.

وی افزود: در سال جاری به ۳۶ هزار و ۹۶۱ فقره پرونده به محاکم قضایی وارد واز تعداد به ۲ هزار و ۸۳۱ مورد از پرونده های معوق گذشته بوده که مورد رسیدگی و مختومه شده است که این عملکرد باعث کاهش ۱۵ درصد ی پرونده ها در سراسر استان شده است.

رئیس دادگستری ایلام با تاکید براینکه تحولات مثبتی در دولت سیزدهم در اداره ثبت استان ایلام صورت گرفته افزود: وجود زیر ساخت‌ها برای اخذ استعلام و صدور سند ثبت اراضی برای اشخاصی که قولنامه عادی دارند و تقلیل مدت آگهی‌ها از دو ماه به یک ماه سبب تسریع در روند امور  این موضوع می‌شود.//م.ص

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار